Tilgange
Anerkendende pædagogik
I Camillehusene arbejder vi aktivt med anerkendende pædagogik i alle aktiviteter, samspil og tosomhed mellem pædagogerne og børn & unge.
Vi sætter fokus på at anerkende børn & unge som de mennesker, de er og at anerkende de ting, de foretager sig. Det giver børn & unge i Camillehusene mod på nye udfordringer og øger deres selvværd. Det er de voksne, der tager det fulde ansvar for kvaliteten i relationen og vi vedbliver det anerkendende perspektiv, når børnene har det svært.
Alle følelser er legitime og Camillehusenes medarbejdere bestræber sig på, altid at møde børn& unge med:
- Forståelse og indlevelse
- At kunne genkende oplevelsen i sig selv
- Give bekræftelse (du er god nok)
- Åbenhed
- Selvrefleksion & afgrænsning
Fordi når man føler sig set og hørt, behøver børn & unge ikke gøre en masse for at trænge igennem til de voksne. Derved bliver mange problemer aldrig til noget og derved er anerkendende pædagogik med til at gøre hverdagen, i Camillehusene, skønnere for både børn og voksne.
Relationspædagogisk tilgang
Den relationspædagogisk tilgang, bruger pædagogerne ved, at de har fokus på samspillet i relationen til det enkelte barn & unge. Formålet er at udvikle selvforståelse, selvværd og selvtillid hos børn &ung med funktionsnedsættelser.
Aktivt søger vi at vise positive følelser – at vi er glad for børn & unge. Vi arbejder gennem spejling for at vise, at alle børn & unge har værdi for den voksne, de er sammen med – uanset om det er deres kontaktpædagoger eller en af de andre pædagoger i Hus 7, 9, 13.
Vi giver ros og anderkendelse, verbalt og gennem fysisk kontakt (til dem, der rummer det) for at give højlydt anderkendelse af det selvstændige individ, hvert barn & ung er. Vi justerer os i forhold til børn & unges udspil og initiativ og gør meget ud af, at gøre dem opmærksomme på, hvad de kan præstere.
Sanseorienteret tilgang
I Camillehusene bor børn & unge med forskellig udviklingshæmning, både fysisk og psykisk, derfor bruger vi sanseorienteret tilgang til at fremme deres funktionsevne.
Ud fra den enkeltes behov orienteres imod børn & unges sanseapparat, og stimulerer en eller flere sanser, fordi det har afgørende betydning for måden at være i verden på.
Sansestimulering foregår igennem leg og aktiviteter, som gynger, rullebræt, trampolin, snoezelrum og diverse hjælpemidler som musik, konkreter og lys.
Ved at tilbyde forskellige sansestimulerende aktiviteter med mange gentagelser, kan Camillehusenes børn & unge, over tid, udvikle et mere modent autonomt nervesystem og dermed en bedre sanseintegration, der er værn mod stimuli-overvældelse/ stresshåndtering.